Dějiny svěcení svátečního dne
Izraelité slavili sabat od dob Mojžíšových jako svůj vlastní sváteční den. Původně byl chápán jako dne oslavy jejich vysvobození z Egypta /Deut 5,5/, později byl zdůvodněn řádem stvoření /Gen 1,1; Ex 20,8 - 12/. Přísný zákaz jakékoliv pracovní činnosti je zdůvodňován humanitními důvody /Ex 23,12; Deut 5,12/ zachovávání sabatu je podmínkou spásy /Is 56,2 - 6; 58,13; Jer 17, 24 - 27/, vyhnanství v Babylóně je vysvětlováno jako trest za nedodržování sabatu 2 Kron 36,21/ . Makabejští dokonce o sobotách odmítali útok na nepřítele /1 Mak 2,40; 2Mak 8,25/. V pozdním židovství byl vztah k sabatu zvlášť rigidní.
Ježíš hlásá, že sabat je pro člověka /Mk 2,27/, že Syn člověka je Pánem nad sabatem /Mk 2,28/. Židokřesťané zpočátku zachovávali sabat /Mat 24,20; Skut 1,12/. Apoštol Pavel osvobodil věřící pohanokřesťany od zachovávání rituálních předpisů mojžíšského zákona včetně sabatu /Gal 4,9; Kol 2,16/. Zachovávání sabatu se však udrželo po určitou dobu v některých kruzích, zvláště židokřesťanů; Ignác Antiochijský polemizuje s touto zvyklostí /Ad Magn. 9,1/, v druhé polovině synoda v Laodiceji tento zvyk zakazuje /kán.. 29/. V Habeši se svěcení sabatu v křesťanské církvi udrželo až do dnešní doby.
Svěcení neděle se rozvíjí postupně. V evangeliích je neděle uváděna jako den Vzkříšení /JV :}symbol 34 \f "WP Greek Century" \s 12 symbol 74 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 96 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 60 \f "WP Greek Century" \s 12 symbol 70 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 34 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 36 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 34 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 74 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 74 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 96 \f "WP Greek Century" \s 12symbol 60 \f "WP Greek Century" \s 12 /, první den v týdnu. Eusebius /Hist. Eccl. 27,6; PG 20,274/se zmiňuje, že židokřesťanští ebionité slavili již vedle soboty také první den v týdnu jako svátek; tento zvyk zřejmě převzali od pohanokřesťanů. V Písmě nacházíme také zmínky, že první den v týdnu byl dnem shromažďování křesťanů /Skut 20,7; 1Kor 16,3/. „Den Páně„ je po prvé uveden v Apokalypse /Zjev 1,10/. Termín „dies domini - dominica„ přešel do všech románských jazyků / dimanche, domingo, domenica/.
O svěcení neděle vydává svědectví Didaché /14,1/, Ignác Antiochijský, dále Justin ve své Apologii /I, 67,7; PG 6,430/ používá o neděli výrazu „dies solis„ /viz západoevropské jazyky - Sonntag, Sunday/ a interpretuje jej jako den stvoření světla /Gen 1,3/. Autor Barnabášova listu vysvětluje neděli jako „osmý den„, který předjímá budoucí svět, který započal Kristovým Vzkříšením /15,8/.
Slavení neděle nebylo chápáno jako náhrada za starozákonní slavení sabatu: křesťané zanechali slavení soboty a nezávisle na této skutečnosti začali slavit neděli, která má svůj vlastní specifický křesťanský původ.
V prvotní církvi nenacházíme zmínky o nedělním klidu. Prvotní církev nepřejala sobotní klid, příkaz sabatu byl vykládán morálně: křesťan slaví pravý sabat tím, že se po celý svůj život zdržuje nepravostí. O svěcení svátečního klidu v neděli se poprvé zmiňuje synoda v Laodiceji /r. 343 - 381, kán.. 29/. Teprve v pokonstantinovském období přijímá neděl podobu „feria„ - dne pracovního klidu. Zákon Konstantinův /r. 321/ zakazuje o nedělích soudní pře a trhy. Celocírkevní slavení neděle je známo až z Graciánových dekretů /r. 1140/.
„Neděle se jasně liší od soboty, po níž časově každý týden nahrazuje pro křesťany její obřadní předpis. V Kristově Veliké noci /pascha/ dovršuje duchovní náplň hebrejské soboty a ohlašuje věčné odpočinutí člověka v Bohu. vždyť kult zákona připravoval na Kristovo tajemství a to, co se v něm konalo, bylo předobrazem nějakého rysu vztahujícího se na Krista„. /KKC 2175/.
„Slavení neděle uskutečňuje mravní předpis přirozeně vepsaný do lidského srdce: „vzdávat Bohu vnější, viditelnou, veřejnou a pravidelnou úctu na památku jeho všeobecného dobrodiní vůči všem lidem„. Nedělní bohoslužba je splněním mravního přikázání Starého zákona, od nějž přebírá rytmus a ducha tím, že každý týden oslavuje Stvořitele a Vykupitele svého lidu.„ /KKC 2176/.