Archiv článků

Okolnost restituce

23.10.2011 20:17
Restituci je třeba poskytnout poškozenému a jeho dědicům. Jestliže měl poškozený zesnulý věřitele, je třeba poskytnout náhradu jim. Kdo ukradl nebo poškodil pojištěnou věc, je povinen poskytnout náhradu pojišťovně. Possesor bonae fidei nemusí nic nahrazovat, jestliže nenalezne při přiměřené snaze...

Etika lidského života

23.10.2011 20:17
Ve vyprávění o stvoření člověka  v Gen 1 a 2 je vyjádřeno, že původ člověka je v Bohu a že člověk je obrazem Božím /Gen 9,6/. Páté přikázání dekalogu /Ex 20,13/ chrání lidský život. Starozákonní vyhlazování pohanského obyvatelstva i s dětmi je líčením, které odpovídá tehdejší...

Způsob náhrady

23.10.2011 20:16
Absolutně celou náhradu /in solidum absolute/ je povinen poskytnout hlavní činitel /cooperator principalis/ . jsou to především mandans, někdy i consulens /v případě c. doctrinale /, jestliže jeho rada měla rozhodující vliv.  Podmíněně celou náhradou /in solidum conditionate/ jsou povinni...

Spolupráce s poškozením

23.10.2011 20:15
je bud´ přímá /mandans - kdo přikazuje, consulens - kdo radí, consentiens - kdo souhlasí, palpans - kdo podněcuje, laudans - kdo chválí, auxilians - kdo pomáhá, participans - kdo se účastní, receptans - kdo přijímá/, nebo nepřímá , negativní - opomenutím povinnosti /non obstans - kdo nebrání, non...

Nespravedlivé poškození a povinnost náhrady

23.10.2011 20:14
Nespravedlivé poškození bližního je spojeno bud´ s teologickou vinou - tj. bylo vykonáno úmyslně, zlovolně, je hříchem, nebo je spojeno s vinou právní - nebyl zde úmysl bližního poškodit, jednalo se o zanedbání povinné péče, o neopatrnost apod.  Teologická vina působí, že škůdce je povinen...

Různí držitelé a restituce

23.10.2011 20:13
Restituovat je povinen každý kdo se dopustil  krádeže nebo poškození bližního. Rozlišujeme různé držitele cizí věci: někdo je držitelem cizí věci v dobré víře /possesor bonae fidei/, který věc drží a neví o tom, že je držitelem věci, která patří jinému, jiný je zlovolným držitelem /possesor...

Nespravedlivé poškozené /iniusta damnificatio/

23.10.2011 11:41
je úkon nebo opomenutí, kterým člověk druhému působí hmotnou škodu a sám z toho nemá žádný užitek. Děje se zničením nebo poškozením cizí věci, špatnou  radou, nezabráněním škody bližního, u toho, kdo byl povinen jí zabránit, znemožněním dosáhnout legitimního zisku. Kdo bližnímu překazí...

Restituce

23.10.2011 11:41
Je úkon směnné spravedlnosti, kterým je poškozenému majiteli navrácena rovnocenná hodnota nebo je mu nahrazena způsobená škoda. Restituce je obnovením porušené spravedlnosti, vyrovnání mezi věřitelem a dlužníkem. Od restituce, která je úkonem striktní spravedlnosti odlišujeme satisfakci, která je...

Nutnost restituce

23.10.2011 11:41
Restituce je nutná ke spáse, jestliže došlo k těžkému hříchu proti spravedlnosti. U závažné látky zavazuje pod těžkým hříchem, u méně závažné pod hříchem lehkým.nutnost restituce vyplývá také z textů Písma viz Ex 22,1 - 5; Ezech 33,14 - 16; Tob 2,11; Luk 19,8; Jak 5,4. Sv. Augustin praví : non...

Tajné sebeodškodnění /occulta compensatio/

23.10.2011 11:40
je mimořádný a mimozákonný způsob, kdy se nespravedlivě poškozený tajně odškodní na svém dlužníkovi. Tento způsob je v zásadě nedovolený, neboť se protiví zákonům, může způsobit pohoršení, uvaluje podezření na další osoby. Je však mravně přípustný ve vyjímečných případech, jsou-li splněny tyto...
Záznamy: 311 - 320 ze 395
<< 30 | 31 | 32 | 33 | 34 >>