Archiv článků

Teologie modlitby

23.10.2011 20:45
II. vatikánský koncil praví: „Když velekněz nové a věčné úmluvy, Ježíš Kristus, vzal na sebe lidskou přirozenost, přinesl s sebou do tohoto pozemského vyhnanství chvalozpěv, který po všechny věky zaznívá v nebeských příbytcích. Shromažďuje kolem sebe celé lidské společenství, aby spolu s ním...

Praxe modlitby

23.10.2011 20:45
Modlitba je žitá víra. Člověk věří tak, jak se modlí. Modlitba je dílem Ducha sv. v nás/Řím 8,22 - 27/. Duší modlitba je vnitřní zbožnost, která spočívá v poctivé snaze oslavovat Boha, klanět se mu, provit mu svou lásku. Tato zbožnost nesmí být ztotožňována   s citovou útěchou při modlitbě....

Modlitba

23.10.2011 20:44
Zatímco svátosti jsou specifickým prvkem křesťanského kultu, modlitba je společná všem náboženstvím, je jejím podstatným vyjádřením. Zda člověk věří a jak věří se projevuje v jeho modlitbě. Modlitba je celostním  úkonem, který sotva vystihne jedna definice. Nazývá se někdy „rozhovorem...

Modlitba v Písmu sv.

23.10.2011 20:44
Starozákonní modlitby jsou obsaženy především v žalmech. Jsou odpovědí Božího lidu na Boží dějinné zásahy. Starozákonní modlitby se však diametrálně liší svým duchem od modliteb ostatních národů, neslouží magickému cíli, podmanění božstva, manipulaci s ním, ale jsou vyjádřením úcty vůči němu,...

Katolický ráz svátostného života

23.10.2011 20:43
Bohopocta patří ke křesťanskému životu. Křesťan oslavuje Boha skrze krista /Řím 16,27/. Kultický ráz křesťanského života se uskutečňuje prostřednictvím svátostí, které činí člověka schopným bohopocty /křest, biřmování, kněžství/, v nich člověk nejvyšším způsobem oslavuje Boha...

Oběť /sacrificium/

23.10.2011 20:43
Nejvyšším úkonem latriae je obět´. Obětní úkony, tj. oddělení darů přírody k uctění Nejvyšší bytosti se vyskytují i u primitivních civilizací. Ve SZ se vyskytovaly oběti krvavé, nekrvavé, celopaĺy a oběti smírné. Krev znamenaly život, prolití krve vydání života a vůli k pokání. Krev byla...

Kult v Písmu sv.

23.10.2011 20:42
Ve SZ. Požadavek božského kultu má svůj základ v lidské přirozenosti. Člověk je schopen poznat a uznat svého Stvořitele  z díla stvoření /Řím 1,20/. I pohanské kulty vyjadřovaly toto tíhnutí lidské přirozenosti. Ateizmus je také spojen s kultem vůdců apod. SZ zdůvodňuje...

Zbožná oddanost

23.10.2011 20:42
Devotio je bytostným úkonem nábožnosti. Definuje se: voluntas prompte tradendi se ad ea quae pertinent ad Dei famulatum - stálý úkon vůle dávat Bohu vše co patří ke službě Boží /S th IIa IIae, q. 82, a. 2/. Etymologicky výraz „devotio„ je odvozen od slovesa „devovere„ tj. zaslíbit, zasvětit;...

Latria, dulia, hyperdulia

23.10.2011 20:42
Podle objektu se kult dělí na cultus latriae, duliae a hyperduliae. Výraz „latria„  je odvozen od řeckého výrazu „latreia„ je odvozen od původního výrazu  „latrein„, který vyjadřuje službu králi. Kult latriae je vzdáván pouze Bohu, Ježíši Kristu, eucharistii, relativní kult latriae se...

Epikeia

23.10.2011 20:41
neboli rovnost, shovívavost spočívá ve shovívavé interpretaci zákona, která zkoumá smysl zákona a někdy se odchyluje od doslovného znění zákona, aby bylo dosaženo jeho smyslu, zamýšleného zákonodárcem. Epikeia je smysl pro vyjímky, pro vyjímečné situace. Má dvě stránky: jedna spočívá ve shovívavé...
Záznamy: 291 - 300 ze 422
<< 28 | 29 | 30 | 31 | 32 >>