Archiv článků
Slavení nedělní eucharistie
23.10.2011 20:49
Prvotním smyslem slavení neděle není tzv. nedělní klid, ale je jím slavení eucharistie. Slavení eucharistie nelze pokládat za pouhý doplněk nedělní sváteční atmosféry /tento náhled v lidovém pojetí někde převládá/, ale je základním prvkem slavení svátečního dne.
„Podle apoštolské tradice,...
Obsah a rozsah církevního přikázání
23.10.2011 20:49
V dřívějším pojetí se mělo za to, že věřící splní svou povinnou účast na nedělní mši sv. především účastí na bohoslužbě oběti. II. vatikánský koncil zdůraznil, že bohoslužba slova a bohoslužba oběti tvoří celek a proto účast na mši musí zahrnovat i bohoslužbu slova. /SC 56/[19]. Jestliže někdo...
Svěcení svátečního dne
23.10.2011 20:48
Mezi teology se diskutuje o tom, zda 3. přikázání Dekalogu /Ex 20,8 - 10/ je třeba pokládat za pozitivní božské přikázání nebo zda má svůj základ v přirozeném zákoně. Je možno rozlišit tři vrstvy:
a/přirozený zákon ukládá, aby člověk vzdával Bohu veřejný, společenský kult a tomuto kultu...
Dějiny svěcení svátečního dne
23.10.2011 20:48
Izraelité slavili sabat od dob Mojžíšových jako svůj vlastní sváteční den. Původně byl chápán jako dne oslavy jejich vysvobození z Egypta /Deut 5,5/, později byl zdůvodněn řádem stvoření /Gen 1,1; Ex 20,8 - 12/. Přísný zákaz jakékoliv pracovní činnosti je zdůvodňován humanitními důvody /Ex...
Klanění
23.10.2011 20:47
Latinský výraz „adoratio„ je odvozen z „ad or„ - pozdvihnout něco k ústům, líbat někomu ruku. V teologickém smyslu je klanění úctou vzdávanou pouze Bohu - obecně je jím každý úkon latriae, v užším smyslu je jím pokorné uznání Boží svrchovanosti a naší podřízenosti.
„Klanění je hlavní úkon...
Oběť
23.10.2011 20:47
„Je správné přinášet Bohu oběti na znamení klanění a vděčnosti, prosby a společenství: „Každý čin vykonaný kvůli tomu, abychom přilnuli k Bohu ve svatém společenství a mohli tak být v radosti, je pravá oběť„. /KKC 2099/.
Latinský výraz „sacrificium„ je odvozen od „sacrum facere„ - konat...
Svátosti
23.10.2011 20:47
V tomto pojednání se stručně zaměříme na nauku o svátostech a to z morálního hlediska.
Svátosti sdělují člověku účast na Kristově kněžství. Kristus svou obětní smrtí na kříži vytvořil kultovní společenství svého mystického těla. Církev je ve své podstatě společenstvím Poslední večeře, tím...
Nezbytnost modlitby
23.10.2011 20:46
Pro všechny, kteří již dosáhli užívání rozumu, je modlitba nezbytným prostředkem ke spáse. Modlitba je základním projevem našeho vztahu k Bohu. Kde není modlitby, tam se tento vztah nenachází, tam lze sotva nalézt minimum vyžadované víry. /Žid 11,1/. Modlitba je nezbytnou nutnosti přikázání /Mat...
Povinnost modlitby
23.10.2011 20:46
Modlitba je teploměrem naší nadpřirozené lásky v duši. Nikde není předepsáno kdy se má člověk modlit. Modlit se ráno a večer je vhodným a zbožným zvykem, samo o sobě však není hříchem ranní nebo večerní modlitbu z rozumného důvodu opomenout. Jestliže však člověk tento zvyk habituálně opomíjí, dá...
Účinky modlitby
23.10.2011 20:46
Modlitba se vyznačuje trojí účinností - záslužnou, smírnou a výprosnou. Zbožnou modlitbou člověk získává zásluhy pro věčný život, koná smír za své hříchy a dochází vyslyšení svých proseb. Vyslyšení modlitby je jisté /Mat 8,7 - 8;Luk 11,9, 13; Jan 14, 13 - 14;16,24; 1Jan 5,14/, pokud jsou...
Záznamy: 281 - 290 ze 422