Archiv článků

Exorcismus

23.10.2011 20:56
Kristovým vykupitelským dílem je vykoupen celý stvořený svět, ďábel prohrál svou velkou bitvu. Jeho působení však ve světě dosud zcela neskončilo, příroda a každý jednotlivý člověk musí být postupně uváděny do Božího království. Žehnání stvořených předmětů církví je jejich vyjmutí...

Stát a přísaha

23.10.2011 20:55
Společné dobro vyžaduje , aby v lidské společnosti panovala právní jistota. Z toho vyplývá požadavek, aby důležitá prohlášení nebo dohody byly potvrzovány přísahou. Je proto možné vyžadovat přísahu od svědků, nikoliv však od obviněných, obviněný nemůže být vystaven nucení přiznat svou vinu,...

Křivá přísaha

23.10.2011 20:55
Křivá přísaha /periurium/  je ve vlastním slova smyslu falešnou přísahou. Přísaha, která vědomě vypovídá lež, je vždy těžkým hříchem, a to i v případě nepatrné látky. Nesplnění příslibné přísahy je hříchem podle závažnosti látky. Pokud je přísaha adresována přímo Bohu je závažnost...

Počestnost přísahy

23.10.2011 20:54
Kán. 1199 uvádí tři podmínky počestnosti přísahy : „ může být učiněna pouze pravdivě, uváženě a spravedlivě„ /in veritate, in iudicio, in iustitia/. A/ pravdivost přísahy. Přísaha musí být potvrzením pravdomluvnosti. Přísahající může vypovídat věci pochybné jako pochybné, jisté jako jisté. U...

Příslibná přísaha

23.10.2011 20:54
Příslibnou přísahou se člověk zavazuje, že něco vykoná, nebo opomene. Je zvláštním závazkem nábožnosti zavázán, aby splnil, co pod přísahou slíbil. Předmět přísahy musí být mravně dobrý, možný a nějakým způsobem významný v rámci lidských vztahů. Zavazovat se k banálním záležitostem pod přísahou...

Přísaha

23.10.2011 20:53
Přísaha /iuramentum, iusiurandum/ je vzývání jména Božího na svědectví pravdy /kán. 1199 CIC/. Přísaha se dělí na: A/ potvrzující /iuramentum assertorium/, jíž člověk slavnostně potvrzuje určitou výpověď B/ příslibnou  /iuramentum  promissorium/, jíž se člověk zavazuje, že něco...

Přísaha v Písmu sv.

23.10.2011 20:53
Starý zákon. Přísaha je součástí života lidu ve SZ, je chápána jako záležitost velmi vážná, je projevem úcty vůči Bohu /Is 45,23/. Člověk nepřísahá na sebe, ale na Boha a na Jeho jméno /Deut 6,13;10,20/, používá se také formule: „jako že Bůh žije„/Soud 8,19; 1Sam 14,39; Jer 4,2/. Bůh může...

Předmět a způsob přísahy

23.10.2011 20:53
Předmětem potvrzující přísahy je subjektivní pravdomluvnost přísahajícího, který svým slovem dosvědčuje, že jeho tvrzení se shoduje s jeho vnitřním přesvědčením, u příslibné přísahy je to úmysl vykonat, co slibuje. Přísaha se uskutečňuje způsobem výslovným, jestliže je při přísaze Bůh uváděn...

Sváteční klid

23.10.2011 20:52
„ O nedělích a dalších zasvěcených svátcích jsou věřící vázáni povinností zúčastnit se mše, kromě toho se zdržují práce a činností, které jsou na překážku bohoslužbě a radosti, vlastní dnu Páně, nebo náležitému duševnímu i tělesnému zotavení „/kán. 1247 CIC/ „Při respektování náboženské svobody...

Důvody osvobozující od účasti na mši

23.10.2011 20:50
Povinná účast na mši je uložena positivním církevním zákonem. Podle tradiční nauky od tohoto závazku osvobozuje každé incommodum mediocriter grave –středně závažná obtíž, nepohodlí apod. Tímto výrazem je postavem jakýsi střed mezi dvěma krajnostmi – člověk se nemůže považovat za osvobozeného pro...
Záznamy: 271 - 280 ze 422
<< 26 | 27 | 28 | 29 | 30 >>