Archiv článků

Rozkoš duchovní, smyslová a smyslná

23.10.2011 21:23
Duchovní rozkoš /delectatio spiritualis/ je uspokojení vůle z dosažení duchovního dobra. Tato rozkoš může být vnímána i smyslovým způsobem: vůle svůj vliv uplatňuje i na sensitivní schopnosti. To je případ tzv. citových útěch. Smyslová rozkoš /delectatio sensibilis/ je uspokojení smyslů...

Pohlavní pud a sexuální instinkt

23.10.2011 21:21
Pohlavní pud /appetitus venereus/ patří do kategorie smyslové žádostivosti /appetitus sensitivus/. Pohlavní pud je třeba odlišit od sexuálního instinktu, který představuje celostní zaměření k osobám opačného pohlaví. Pohlavní pud je součástí sexuálního instinktu a bezprostředně směřuje k...

Smysl a význam lidské pohlavnosti

23.10.2011 21:20
Pohlavnost vtiskuje svůj ráz celému lidskému životu. Člověk je stále mužem nebo  ženou ve všech svých životních sférách. Jeho sexualita se odráží v jeho fantasii, způsobu uvažování a rozhodování, cítění atd. „Pohlavnost ovlivňuje všechny stránky lidské osoby v jednotě jejího těla a...

Sex, eros, agapé

23.10.2011 21:20
Církev se vždy vyjadřovala proti různým názorům, které znevažovaly pohlavní stránku (DS 206, 461,794) „Pohlavnost u člověka a lidská polodivá schopnost podivuhodně vyniká nad to, co se vyskytuje na nižších stupních života; proto úkony manželskému životu vlastní, pokud zachovávají pravou...

Všeobecné normy

23.10.2011 21:19
Týkající se lidské tělesnosti. Tělesné požitky a slasti jsou spojeny s uskutečňováním vitálních funkcí, které jsou nutné pro zachování jednotlivce a rodu. Člověk jedná proto správně když se těší ze slastí, které jsou spojeny s úkonem, který je sám v sobě dobrý. Proviňuje se však, kdo vyhledává...

Biblický poohled na ctnost čistoty

23.10.2011 21:19
Ve Starém zákoně je teologie sexuality obsažena především v Gen 2,18 a 2,24. Člověk jako osoba je obrazem Božím, je zaměřen na „ty„ druhé osoby, pohlavní spojení však není jediným vyjádřením tohoto zaměření, v plnosti pravého osobního manželského vztahu se však stává jeho nejvlastnějším a...

Dar síly

23.10.2011 21:18
Kde selhává přirozený způsob statečnosti nastupuje jako pomoc dar síly, který je vlitou kvalitou, která uschopňuje člověka dát se vést Duchem sv. v situacích, ve kterých selhává normální způsob lidského chování. Souvisí s darem rady – dar rady vede člověka v mimořádně těžkých...

Umírněnost

23.10.2011 21:18
Temperantia – sofrosyne je ctnost usměrňující žádosti a rozkoše těla, aby byly v souladu s povinným cílem. Umírněnost je ctnost, která mírní základní instinkty člověka, tj. instinkt sebezáchovy a zachování rodu. Tyto instinkty se projevují tenzemi, které mají dvojí podobu: bolest a rozkoš....

Trpělivost a shovívavost

23.10.2011 21:17
Trpělivost /patientia/ usměrňuje vůli, aby se smutkem, který má svůj původ v existenci přítomného, sužujícího zla, nedala odradit od dobra, ale naopak se v něm upevnila. Trpělivost nemá nic společného s apatií stoiků. Tak jako statečnost není neohrožeností, že by se člověk církev nebál smrti –...

Vytrvalost a stálost

23.10.2011 21:17
Vytrvalost /perseverantia/ je na jedné straně ctností, na druhé straně nezaslouženým darem Božím, a to největším – darem vytrvání v dobrém až do konce. Tento dar je nezasloužitelný, je milostí per excellence. Jakožto ctnost je habitus pokračování v dobru, ctnost pevnosti ducha v přemáhání obtíží,...
Záznamy: 201 - 210 ze 395
<< 19 | 20 | 21 | 22 | 23 >>